Kellemes olvasgatást!

Pest

Simsonális 2018

2018-07-12: Bács-Kiskun megye
Jelentkezők: 1

VillanyGYIK

Varga György   2006-01-09



Gyakran ismételt kérdések a Simsonok elektronikájával kapcsolatban

Ebben a cikkben azokat az alapvető kérdéseket gyűjtöttem össze, amelyek a Simsonok gyújtásával, világításával kapcsolatosak, és hetente felmerültek a fórumban. A hivatkozásokban S50-re és S51-re hivatkoztam, de a régebbiek gyújtási rendszere ugyanolyan, mint az S50-é.

Készítette: Varga György


A javítások, bővítések logja:

2005.02.09. Tekercsek párhuzamosítása

2005.07.25. Tekercsek ellenőrzése ellenállásméréssel


Fő fejezetek

 

Gyújtás

 

 

Világítás

 

 

Töltés/akku

 

 

Egyéb

 

 

Javítás - ellenőrzés

 


Gyújtás

Gyakran tönkremegy a kondenzátorom. Miért?

Milyen kondenzátort vegyek?

Milyen trafót vegyek?

Milyen tekercset vegyek?

Mekkora előgyújtást állítsak?

Tirisztoros gyújtást szeretnék a megszakitós helyett. Mit kell kicserélni?

Kicsi a szikra. Miért?

Tirisztoros gyújtásom van. Hogyan kell előgyújtást állítani?

Tirisztoros gyújtásom van. Hol van a kondenzátor benne?

Szikrázik a megszakitóm. Ez gond?

Hány voltos a gyújtásom?

Hogyan kell leállítógombot/kapcsolót beszerelni?

Hogyan működik a megszakítós gyújtás?

Hogyan működik a tirisztoros gyújtás?

Hogyan működik az S50 gyújtás?

Miket kell beállítani a megszakítós gyújtásrendszeren, és hogyan?


Töltés/akku

Rendszerem 6V-os, de 12V-os akkut szeretnék. Mit kell kicserélni?

Feltétlen kell a fesszabályzó a töltéshez?

Zselés akksit szeretnék. Jó az bele?

Honnan tudom, hogy jó-e az akkumulátorom?

Hogyan tároljam hosszú leállás alatt az akkumulátort?


Világítás

12V-os világítást szeretnék. Mit kell kicserélni?

Folyton kiég a lámpám. Miért?

Nagyobb teljesítményű fényszórót szeretnék. Hogyan lehet?

Ha két világítástekercset teszek bele, akkor azokat lehet párhuzamosítani?

Akkumulátorról szeretném a lámpámat üzemeltetni, hogy egyenletes legyen a fényereje. Hogyan kell?

Féklámpám pont fordítva működik. Miért?

Kell-e a féklámpa Simsonra?

Kell-e index a Simsonra?


Egyéb

Indexet és/vagy dudát szeretnék, de nincsen akkumulátorom. Lehet?

Autórádiót szeretnék. Bele lehet szerelni?

Mi az a delejezés?

Mi az az íves javítás?


Javítás - ellenőrzés

Hogyan tudom ellenőrizni tekercseim működőképességét?


Hogyan tároljam hosszú leállás alatt az akkumulátort? Az akkumulátor nem szereti a mélykisütést, ezért mindenképpen töltve. Persze saját kisülése is van, tehát úgy kell számolni, hogy a leállás alatt töltésének nagyobb részét elveszíti. Az akkusav fegyáspontja a töltöttségtől függ. Ha teljesen le van merülve, akkor 0 fok körül van! Ezért ha garázsod nem fűtött, akkor bizony inkább a lakás valami eldugott zugába tedd pihenni. Ha fűtött, akkor csak arról kell gondoskodni, hogy ne legyen rajta semmilyen fogyasztó, magyarán leveszed az egyik akkusarut, és ezzel készen is vagy.

Miket kell beállítani a megszakítós gyújtásrendszeren, és hogyan?
1, Tekercs hézag: csak az utángyártottat kell, a gyári pontos. Az előírt hézag a lendkerék és a tekercsek vasmagja között 0.4mm.
2, Megszakító hézag. Előírt érték 0.4mm, de ez csak nem kopott lendkeréknél igaz. Ha a lendkerék kopott, akkor ez az érték kisebb, akkor ne a hézagot nézd, hanem azt, hogy egy teljes kört megtéve a megszakító kb. a teljes kör felében legyen nyitva. Ha ez nagyon kicsi 0.2 vagy alatti hézagnál jön létre, akkor ujra kell szabályozni a lendkereket. Ez esztergán egy menesztőtárcsa segítségével hamar elvégezhető.
3, Előgyújtási időpont: a megaszakító nyitásakor kell mérni a dugattyú távolságát a holtponttól. A holtpont előtt kell gyújtani. Az előírt értékek:
50ccm: 1.8mm
70ccm: 1.4mm
Ha csak erős (98-as) benzinnel jársz, akkor egy kicsit lehet előrébb húzni, kopogáshatárig.

Kell-e index a Simsonra? Nem, sem segédmotoros kerékpárra, sem motorkerékpárra nem kötelező, azonban ha van rajta, akkor működnie kell, és használni is kötelező.

Kell-e a féklámpa Simsonra? A KRESZ szerint segédmotoros kerékpárra nem kötelező. Tehát ha rendszámos, akkor kell, ha nem akkor nem. Saját megjegyzésem viszont, hogy hiába rendszám nélküli kismotor, teljesen úgy viselkedik, mint egy nagy, úgy is járunk vele. Ezért mindenkinek javaslom a féklámpa felszerelését. Ha nincsen akkumulátor a motorodban, akkor a töltőtekercs helyett világítástekercset kell bele tenni, és arra kötni. Van aki a töltőtekercsre köti, ez nem túl jó megoldás, ugyanis annak feszültsége nagyobb, árama kisebb, ezért ki ugyan nem égeti, mert az áram korlátoz, de lassan izzik fel, mert ahhoz kell a nagy áram. Kiegészítés: A féklámpa felszerelése ugyan nem kötelező, de ha van rajta, akkor annak működnie kell!

Mi az az íves javítás? Megfogod az alkatrészt jobb kézzel, és bal váll fölött ívesen elhajítod. Ha a kukába talált, akkor sikeres volt a javítás, ha nem, akkor újra próbálkozhatsz.

Honnan tudom, hogy jó-e az akkumulátorom? Ha az akku töltve van: mérd meg a feszültségét üresen, terhelés nélkül. 10.8V már a mélykisütés állapota, 13V felettit kell mérni. Ha ez megvan, tégy rá egy 21W-os izzót. A feszültsége nem csökkenhet 10.8V alá. Ha mégis lecsökkent, akkor az az akku már soha nem lesz olyan, mint előtte. Ha az akku nincsen töltve: tedd a töltőre, és mérd a töltőáramot, illetve a feszültséget. Ha a feszültség magasabb, mint 14.4V, akkor íves javítás. Ha a töltő leszabályoz, mert van olyan intelligens, akkor a töltőáramot nézd. Ha az nem éri el a 3-400mA-t, akkor íves javítás.
FIGYELEM! Az akkumulátor rendkívül hosszú idő alatt lebomló, és nagyon erősen mérgező anyag. Semmiképpen sem szabad kukába dobni, csak elemgyűjtőbe, illetve rendszeres veszélyeshulladék gyűjtő akcióban leadni.
p.s. ahol árulnak akkumulátort, ott kötelező vissavenniük is, de sajnos ezt ritkán teszik meg. Benzinkutaknal lehet próbálkozni.

Gyakran tönkremegy a kondenzátorom. Miért? Valószínűleg mindannyiszor kisipari utángyártottat vettél. Sajnos akkor nem meglepő. Nem pontos a mérete, vékony a fala. Vagy tönkremegy, vagy nemes egyszerűséggel kiesik. Arra figyelj a berakásnál, hogy a közepét még véletlenül se üsd meg. Egy dugókulcs fej pont alkalmatos lehet a bekocogtatásra, az körbe a házat nyomja. Persze az igazi megoldás a sajtolás. A hibás szerelés okozhatja a halálát. Hibás bekötés NEM!!! Áthidaló megoldásnak jó lehet egy külső kondi is, ha menet közben ér a baleset, ehhez tarts magadnál egy olyan típusút, aminek a házán is van csavarozási lehetőség, és vezetékes a melegpontja. Ezt egy perc alatt fel lehet szerelni a trafóra.
Például egy ilyet:

Milyen kondenzátort vegyek? Kisipari utángyártottat semmiképpen sem. A legjobb az eredeti. Ha mégsem jutnál hozzá, akkor tegyél bele másikat, ami belefér. A finomelektronikai célú kondenzátor nem alkalmas, nem bírja a létrerjövő áramhullámosságot. Viszont jó egy Trabant, vagy 2T Wartburg kondi. Az értéke nem annyira lényeges, és azt gyakorlatban csak a trafó teljesítménye határozza meg, ezért olyat keress, aminek körülbelül ugyanekkora trafója van. A feszültsége kedvencünknek is kb. ugyanannyi, mint az akkumulátoros gyújtásé.

Milyen trafót vegyek? Ha a rendszered tirisztoros:
Kisipari utángyártottat semmiképpen sem. Nagyon nagy feszültségű, és bizony a kisipari szigetelése ezt nem szokta sokáig bírni. Ugyanezért nem jó a megszakítóshoz való trafó sem. Tirisztoros gyújtású más motor trafója viszont megteszi, ha kb. ugyanakkora méretű.
Ha a rendszered megszakítós:
Kisipari utángyártottat semmiképpen sem. Ha nem tudsz eredetit venni, akkor pontosan ugyanolyan jó egy 2T Wartburg trafó, még a szikrája is kövérebb, mint a gyárié. De abból sem jó a kisipari! Csak a gyári. Mivel a feszültsége kedvencünknek ugyanakkora, mint az akkumulátoros gyújtásnál, ezért bármilyen autóé jó lehet, csak ne legyen túl nagy a teljesítménye, mert rontja az illesztést, és valójában kisebb lesz a szikra. Pl. Moszkvics, vagy Zsiguli.

Milyen tekercset vegyek? Kisipari utángyártottat semmiképpen sem. Onnan ismered fel, hogy nem tesznek alá csévetestet, csak egy sor vastagabb rézhuzalt. Sajnos azt kell mondjam, nem ér két forintot sem, ugyanis az alsó menetsor menetei szépen rövidre vannak zárva, emiatt folyamatos izzásban vannak....
Amikor tönkremegy, akkor többnyire a vasra kötött belső lába szakad le, ami kontakthibát okoz, ezért a jelenség először a kihagyás menet közben, később pedig rejtélyes nehéz indítás. Gyújtástekercs:
A szükséges tekercset a gyújtásod rendszere határozza meg. Mindegyikhez más a tekercs, a motorod típusától nem függ. A redszerek: S50, S51 megszakítós, S51 tirisztoros. Az S50-esé kétlábú, a többi egy.
Világítástekercs:
Az első és a hátsó lámpád feszültségének megfelelőt. Az S50-ben gyárilag 6V-os való, ez 15W-os. Az S51 12V-os 35W-os. Ezek szabadon cserélhetők, ha a megfelelő izzót teszed a fényszóróba. A tekercs egylábú.
Töltéstekercs:
Az akkumulátorod feszültsége határozza meg, azaz lehet 6V, vagy 12V. A tekercs kétlábú. A lámpáid feszültsége ettől teljesen független.

Mekkora előgyújtást állítsak? Ezt a típusod adatlapján megnézheted. 50ccm-re 1.8mm, 70ccm-re 1.4mm.

Tirisztoros gyújtást szeretnék a megszakitós helyett. Mit kell kicserélni? Lendkerék, gyújtás alaplap, gyújtástekercs, tirisztoros elektronika, trafó. Ha a főtengelyed kotyog, ne próbálkozz vele, mert beleüt a jeladó tekercsbe, és tönkreteszi két nap alatt.

Rendszerem 6V-os, de 12V-os akkut szeretnék. Mit kell kicserélni? Akku, fesszabályzó, töltéstekercs, index, indexlámpák, duda. Világítás és gyújtás maradhat.

12V-os világítást szeretnék. Mit kell kicserélni? A világítástekercset, az első és a hátsó lámpát, a fényszóró visszajelzőt. Az akkut, fesszabályzót nem.

Kicsi a szikra. Miért? Ennek alapvetően két oka szokott lenni: 1. Megszakító hézag. A trafó akkor tudja teljes teljesítményét leadni, ha a megszakító a teljes kör 50%-ában van zárva. Ezt hívják zárásszögnek. A gyári lendkerék ezt 0.4mm megszakítóhézagnál biztosítja. Azonban a lendkerék is kopik, ezért öregebb lendkeréknél inkább a zárásszöget nézzük, nem a hézagot. Ha ez már 0.1-0.2mm körül van, akkor bizony a ledkerék bizony cserére szorul, mert nagyobb fordulaton pontatlanná válik. Ha a hézagot pontosan beállítottad, akkor a gyújtást is kell állítani. 2. Lendkerék mágnes. A lendkerékben mágnesek vannak. Ezt 10-40 évvel (motorod kora...) felmágnesezték, és bizony az nem örök élet, bizony előbb utóbb elgyengül. Ugyanez történik, ha lendkerék eléri a Curie hőmérsékletet. Ezt nem érheti el a motor melegedése által, ehhez erőszakos melegítés kell (pl. hegesztés). A hibajelenség: egyre nehezebben indul, gyengén világít a fényszóró. Megoldás: lásd delejezés. Probléma lehet még a tekercs hézag. Ennek 0.3-0.5mm-nek kell lennie.A gyári alaplap gyári tekercsekkel nem igényel beállítást, pontosan oda esik.

Folyton kiég a lámpám. Miért? Mert kicsit sok a feszültség, amit kap. A tekercset úgy méretezték, hogy terhelésnél adja le a névleges feszültséget. Ha kisebb teljesítményű izzót teszel bele, akkor bizony felszalad a feszültsége. Ha pl. az első és a hátsó lámpa van a tekercsre kötve, és kikapcsolod az első lámpát, akkor kiégeti a hátsót. Ha még akkor is kiég, akkor kénytelen leszel a gyári megoldást alkalmazni: váltakozóáramú feszültségszabályzó.

Tirisztoros gyújtásom van. Hogyan kell előgyújtást állítani? Természetesen ugyanúgy az alaplap elforgatásával. Ha minden jó a motorodon, nincsen átalakítva/szétkopva, akkor az alaplapot egyszerűen a gyári jelölésre kell állítani. Ha pontosan akarod, akkor pedig csak járatás közben lehet ellenőrizni stroboszkóppal. Tapasztalatom szerint a most beszerezhető taiwani fotengelyen nem ott van a lendkerék-ék helye, mint az eredetin. Emiatt mindenképpen kell a stroboszkópos beállítás. A stroboszkóp többnyire akkuról megy, ha nincsen ilyenünk a motorban, akkor külső 12V táp kell neki. Általában egy 12V 1000mA-es fali adapter többnyire megteszi. Ha ez megvan, akkor addig kell állítani, amíg a lendkeréken lévő (strobival állni látszó) jel, és a blokkon levő jel helye pontosan megegyezik.

Tehát a gyújtást állítani ugyanúgy az alaplap forgatásával kell, mint a megszakítósnál, és nem az elektronikán levő potival! Ha az általad szükséges gyújtás nem egyezik meg a gyárival (pl. 70ccm a henger), akkor előtte órával, rossz esetben sublerrel ellenőrizni kell, hogy a lendkeréken levő lejölés jó helyen van-e. Ha nem, akkor újat kell rajzolni.

Tirisztoros gyújtásom van. Hol van a kondenzátor benne? Sehol. Nincsen benne. Illetve van, de az nem olyan, mint a megszakítósban, hanem az elektronika része.

Szikrázik a megszakitóm. Ez gond? Gond bizony! Minden szikra leolvaszt egy kevés anyagot a megszakító pogácsáiról. Ha szikrázik, akkor bizony el fog fogyni, kráteresedik. A szikrát a kondenzátor hibája okozza.

Nagyobb teljesítményű fényszórót szeretnék. Hogyan lehet? Ha 6V-os S50 tekercsed van benne, akkor az 15W-os, ezt fel tudod tuningolni 12V 35W-ra. Ehhez a tekercset, első/hátsó izzót, fényszóró visszajelzőt kell kicserélni. Az akku maradhat 6V-os, ez független rendszer tőle.

Ha két világítástekercset teszek bele, akkor azokat lehet párhuzamosítani? Nem. Túl nagy a különbség a tekercsek között. Az egyetlen kivitelezhető megoldás az, ha tekersz magadnak világítástekercset, aminek mindkét lábát kivezeted, és egy kétfázisú Graetz-híddal egyenirányítod.
Ez volt az eddigi álláspontom. Azóta megváltozott. Az új:
Igenis lehet párhuzamosítani, bár nem egyszerü. Az eljárás a következö:
Azt a két tekercset lehet közösíteni, amik között nincsen kondenzátor. A fázistolás a kettö között 180 fok, ezért az egyik polaritását meg kell fordítani. Vagy az egyik vasra forrasztott lábat kell leforrasztani, vagy újratekerni a tekercset úgy, hogy a belsö oldala szabad legyen. Mindegy melyik tekercsen. A leforrasztás nem egyszerü, 50W-os pákával csak úgy lehet, ha hölégfúvóval megmelegíted a vasat. Ennek a tekercsnek a másik lábát le kell földelni. Azt, amit levettél a földröl, azt össze kell kötni a másik tekercs melegpontjaval. Sajnos azért ennyire nem egyszerü, mert nem sikerult nekik ugyanolyan menetszámmal megoldani. Ezért arrol a tekercsröl, amelyik a nagyobb feszejt adja, le kell tekerni valamennyi menetet. Pont annyit, hogy a legkisebb különbségi feszültséget adja.
Ha a feszultseg meghaladja a 4-5V-ot ekkor is, akkor ez a muvelet ezekkel a tekercsekkel nem fog sikerulni. Ha kisebb, akkor bizony mehet bele az összekötés, és lehet reszelni a halogén autóizzó foglalatot!
Sajnos a tirisztoros alaplapnál ez nem megoldható, mert a két tekercs fázisa messze van a 0 és a 180 foktól is, így kb. 4-5A kiegyenlítő áram folyik.

Akkumulátorról szeretném a lámpámat üzemeltetni, hogy egyenletes legyen a fényereje. Hogyan kell? Erre sajnos nincsen jó megoldás, nem véletlen, hogy a gyár sem ezt a megoldást választotta. A töltés átalakítása még megoldható, de az akkumulátor úgysem bírja sokáig. A mélykisütés viszont a savas ólomakkumulátor halálát okozza, tehát ezt megakadályozandó le kell kapcsolni mélykisülés előtt.

Indexet és/vagy dudát szeretnék, de nincsen akkumulátorom. Lehet? Nem. Illetve dudát lehet, olyan kézzel nyomkodósat. A két index 42W-os, ezt egyik tekercs sem bírja. A duda szintén, az ráadásul nem megy váltakozófeszültségről. Felmerült még, hogy az index csak időszakos fogyasztó, rövid ideig elbír 50W teljesitményt is. Ez azért nem igaz, mert a vas teljesítménye nem határérték, amit kibír, hanem a betárolt energia mennyiségétől függ, ebből pedig a vasra jellemző, hogy mennyi fér bele, és annál több bizony nem fog belőle kijönni.

Feltétlen kell a fesszabályzó a töltéshez? Igen. Az akku tultöltésénél megindul a gázképződés. Ez tönkre is teszi, sőt rossz esetben fel is robbanhat.

Zselés akksit szeretnék. Jó az bele? A zselés akku ugyanolyan savas ólomakku, mint az eredeti, csak a savat felitatták benne. Emiatt természetesen jó. Egyedi beépítés esetén arra figyelj, hogy nem minden akku használható minden pozicióban, fuggőlegesen viszont mindegyik.

Autórádiót szeretnék. Bele lehet szerelni? Természetesen, de nincsen sok értelme. Menet közben úgysem hallod, ha a motor áll, akkor a rádió 3-5A-es áramfelvételét az akku nem sokáig bírja. Alapjáraton nem tudod tölteni, ha húzod neki, és állsz, akkor pedig megmelegszik.

Mi az a delejezés? Azt a lendkerékmágnest, ami az hosszú évtizedek alatt elvesztette mágnesességének nagy részét, azt újra kell mágnesezni. Ezt egy speciális készülékkel csinálják, ami minden szegmenset egyszerre mágnesez. Házilag nem egyszerű a kivitelezése, mert a tekercsek szegmensenként 3-400A áramot vesznek fel. Van viszont szakember, aki ezt megcsinálja párezer forintért.

Hány voltos a gyújtásom? Rendszeredtől függ:
S50 rendszer esetén: indifferens, már a szikra jön ki az alaplapból. Megszakítós S51: kb. 10-24V.
Tirisztoros S51: kb. 250-300V.
A gyújtásod feszültsége nem függ sem az akkumulátorod feszültségétől, sem a lámpák feszültségétől.

Hogyan kell leállítógombot/kapcsolót beszerelni? Úgy, hogy megakadályozza a szikrát, és ne befolyásolja üzem közben az áramváltozást. Erre a legjobb megoldás, ha leállításkor leföldeled a megszakitót. Lásd a gyújtások elvi rajzait.
Arra kell figyelni, hogy a gyújtótekercsen 100V körüli tüskék vannak, megrázó élmény megfogdosni. A kapcsolóak is tudnia kell ezt beégés nélkül. Ami biztosan alkalmas: a fénykürt nyomógombja.
S51 esetén a trafón a legegyszerűbb ezt a pontot megkeresni, megpedig úgy, hogy alapjáraton egyik kezed egyik ujjaval megfogod a váz festetlen részét, ugyanazon kezed másik ujjával a trafó egyik pontját. Ha ráz, akkor azt a pontot kell földelni kapcsolóval. Ha nem, akkor a másik lábon próbálkozz.
FIGYELEM! Tirisztoros gyújtás esetén ne próbáld, mert az tenyleg RÁZ!

Féklámpám pont fordítva működik. Miért? Valószínűleg összegabalyodott, vagy elgörbült a hátsó dobban lévő kapcsoló. Cserét már nem javaslok, az újabb motorokon levő jeladó is felszerelhető, ami a húzórúd első oldalán van. Ez sokkal megbízhatóbb.

Hogyan működik a megszakítós gyújtás? A megszakítós gyújtás az energiát kizárólag a gyújtástekercsről kapja. A tekercsbern a lendkerékben levő mozgó mágnesek által okozott fluxusváltozás áramot indukál. Ez az áram a megszakítón keresztül folyik a test felé. A gyújtás pillanatában a megszakító kinyit, ezáltal az áram nem a megszakítón keresztül a test felé, hanem a trafó primerére terelődik. Itt nagyon gyors áramváltozást okoz, ami a trafó önindukciója miatt egy nagy impulzust generál. Ez az impulzus több száz volt is lehet. A trafó szekunderén ez a feszültség a menetszámok arányával felszorozva jelenik meg, ez adja a szikrát. A kimeneti impulzus sokezer voltos. A primer többszáz voltos impulzus viszont megjelenik a megszakítón is, ráadásul pont akkor, amikor még epphogy csak kinyitott, csak egy picike a rés. Ez emiatt át is üt, szikrázik. Ezt elkerülendő van benne egy kondenzátor, ami egyrészt csökkenti az impulzus nagyságát, másrész késlelteti, amig a megszakító nagyobbra nyit.

Azt hiszem a rajzhoz nem szükséges külön magyarázat.

Hogyan működik a tirisztoros gyújtás? Ennek rendszere teljesen más, mint a megszakítós. A gyújtástekercs szinuszos kimenőfeszültsége néhány száz voltos. Ezzel töltenek egy kondenzátort. A kondi kb. 1uF kapacitású, és kb. 200-400V-ra töltik fel. Ezt a feszültséget a szükséges pillanatban egy tirisztor süti rá a trafóra. A gyújtási idopontot sem megszakító nyitása határozza meg, hanem egy külön tekercs. Ez a jeladótekercs az alaplapra van rásütve, azzal együtt kapható. Az impulzust a lendkerékmágnesen egy helyen lévő kivágás generálja. Emiatt a megszakítós és tirisztoros gyújtás lendkereke sem egyforma.
A rajzon a D1 dioda egyenirányítja a tekercsről jövő feszültséget, majd az feltölti a C3 kondit. A trafó egyenáramú ellenállása kicsi, ezért ezen keresztül nyugodtan tölthet. Amikor az impulzus megérkezik L4-ről, akkor az C3 kondi eddig feszültségen levő 1-es lábát földre húzza, ami által a kondiban tárolt töltés a trafóra kerül.
Mint ebből kiderül, a trafóra így negatív impulzus kerül, ezért a tekercselési irány pont fordított a tirisnél, mint a megszakítósnál. FIGYELEM! Ez nem egy utánépíthető kapcsolás, hanem működési séma. Az utánépíthetőség kedvéért az eredeti, gépkönyv szerinti kapcsolás:

Ez akár utánépíthető is, én is megcsináltam. Az alkatrészek:
Egyenirányító dióda és tirisztor védődióda: 600V 2A, javasolt: BY299
Potméter: 1k
Dióda a gate-en: 1A, 600V, javasolt: BY133
Tirisztor: pl. TIC106
Kondenzátor: 1uF 630V. Minél nagyobb méretű legyen, mert annál jobban bírja a nagyobb áramhullámosságot, nekem a magyar fekete (olyan, mint a WIMA) epoxi vált be.

Hogyan működik az S50 gyújtás? Pontosan ugyanúgy, mint a megszakítós, de nincsen külső trafó. Helyette a külső trafó szekundere magára a gyújtástekercsre van feltekerve, onnan már a nagyfesz jön ki. Emiatt a tekercs kétlábú, egyikre a megszakító és a kondi, másikra a gyertya.

Hogyan tudom ellenőrizni tekercseim működőképességét? Elsősorban egyszeru ellenállásméréssel. Ehhez nem kell beindítani a motort, viszont le kell bontani róla a terheléseket. A méréshez bármely kereskedelmi forgalomban kapható multiméter megfelel, itt nincsen pontos mérésre szükség, a nagyságrendek számítanak csak. Ezért senki ne csodálkozzon, ha vagy 15% difit talál, az teljesen normális.
Akkor az értékek:
Minden típus:
21W fénytekercs, ez a 12V-os verzió, amely a féklámpát/töltést adja: 0.74 Ohm (59a - 59b között)
42W fénytekercs, ez a 12V-os verzió, mely hivatalosan 35W-os fényszóróhoz készült : 0.36-0.40 ohm (59 - test között)
Megszakítós:
Gyújtástekercs : 0.85 Ohm (2 - test között)
Trafó primer: 4 Ohm
Trafó szekunder: 9.4 Ohm, figyelem, az IFA könyvben ez az érték szerepel, de nyilvánvaló elírás, a valós érték 9.4 kOhm.
Remélem mindent sikerült felsorolni. Ezek az adatok a hivatalos IFA könyvből valók.
Tirisztoros:
Gyújtástekercs): 500-600 Ohm (2 - test között)
Jeladó: 24-30 Ohm, a féltekercs 12-15 Ohm
Trafó primer: 1.3 Ohm
Trafó szekunder: 4 Ohm, figyelem, az IFA könyvben ez az érték szerepel, de nyilvánvaló elírás, a valós érték 4 kOhm.

A cikk az SKM tulajdona, adatvédelmi szabályzatunk itt található!