![]() |
|
![]() |
![]() |
|
![]() |
![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
|||||||||||||||||||
|
||||||||||||||||||||
|
Törött gyújtásdekli professzionális javítása. Füstös József 2008-07-27 A Simson kismotorkerékpároknak gyári hibájuk, hogy az adattáblájukba nincsen beleírva, hogy nem krosszmotornak készültek. Ennek következtében a sok, általában tizenéves használójuk nincs tisztában azzal, hogy a kismotor gumiágyát, valamint a hátsó lengővilla sílentblokkját nem arra tervezték, hogy az egykerekezéssel, árokugratással hirtelen, kuplungolással járó terhelést elviseljék. Ennek következtében az ágyak jobboldalában, vagyis a lánckerék felőli oldalán lévő gumik elnyíródnak, majd a lánckerekek többé rendre nem futnak egy síkban, ami miatt a lánc gyakran leugrik a helyéről, esetenként könnyen el is szakadhat.
![]()
Egy hibátlan fedél. Mivel a kiskereskedelemben ennek a pótlására készült műanyag fedél legfeljebb csak arra jó, hogy egy komolyabb szerelő röhögőgörcsöt kapjon tőle, vagy a polcán tartson egyet arra az esetre, ha meg kellene mutatni a motor tulajdonosának, hogy milyet nem szabad venni a pótlására.
A jobboldali fedélnek a legfontosabb szerepe azon kívül, hogy megakadályozza a lendkerék, és a lánc terébe a víz és a por bejutását, még tartja a kuplungbowden akasztó ágyát is. Ez a műanyag fedél esetén legföljebb addíg működik jól, amíg a motor rendesen föl nem hevül. A műanyag fedél nem vezet el elegendő hőt, valamint ha áthevül, meg is lágyul, így nem fogja meleg állapotában rendesen megtartani a kuplung-bowdent.
A kereskedelemben kapható kisipari, utángyártott alumínium-fedél, - "a mellett hogy mostanra elég drága (kb. 4 -5000 Ft) lett"-, még ráadásul a csúnya öntése mellé annyira pontatlan is, hogy a kilométeróra meghajtó helyes beleszerelése időben gigászi, és türelemigényét tekintve idegőrlő feladatnak számít.
Ennek figyelembevétele mellett a legtöbb esetben célszerűbb lenne az eredeti törött fedelet megjavítani.
A következő képen, egy csúnyán összetört fedél látszik, amelynek a gazdája sajnos elvesztette a kitört darabokat is. Ennek hiányában acél-lemezből kellett pótlásokat szabni, hajlítgatni hozzá. Mielőtt a ragasztás előkészítéséhez fognánk, a felületeket alaposan tisztítsuk le.
A ragasztást kétkomponensű Eporapid ragasztóval kell buborékmentesen végrehajtani, úgy, hogy a ragasztó esetenként kipótolja a hiányzó darabokat is. Mivel a ragasztó nem nagyon szeret a hőtágulásnak, és összehúzódásnak kitett fémeken tartósan rajta maradi, egy (koumpund, hibrid) módszert kell alkalmazni, hogy a ragasztás végeredményben az eredeti anyagminőséget megközelítő erősségű legyen. előkészítés a varráshoz
A következő ábrán látható módon az alumíniumot, és a pótlásra kiszabott, és méretre hajlított lemezt a bőrvarrásnál megszokott módon 2,5 mm-es lyukakkal csipkézzük körbe, a széleit kissé köszörüljük vékonyabbra, és mintha egyszerű bőrdarabok lennének egy valamilyen erős, természetes anyagból készült fonallal körbevarrjuk
Jómagam a gabonaőrlemények 50 Kg-os papírzsákjához való varrófonalat használom.
![]() Varrófonál.
![]() Varráshoz használt tűk.
A varráshoz használhatunk zsák-varrótűt, vagy olyan sebvarráshoz használatos háromszög-keresztmetszetű görbe tűt is, amilyent állatorvosok használnak seb varrásához. De akár magunk is készíthetünk egyet egy darab szögből, de varrhatunk láncöltéssel akár egy horgolótű segítségével is.
![]() Az Eporapid ragasztó (1100Ft)
Esetenként, ha szükséges vigyük fel két rétegben az Eporapid ragasztót, mert ha egyszer visszük fel vastagon, a fölösleg, amit a fonal, és a felület nem tart meg, úgyis lefolyik róla.
![]() Az első réteg ragasztó felvitele után a fölösleg lefolyt róla.
A ragasztó kötésének idejére helyezzük el a munkadarabot egy meleg kályha, vagy fűtőtest közelébe. A jól összekevert kétkomponensű ragasztó melegben néhány óra alatt olyan szilárdra köt, hogy újabb hézagoló, vagy javító réteget vihetünk fel rá.
![]() A második ragasztóréteg is megkötött rajta
A legalább 5 óra legfeljebb 24 óra kötési idő után a megkötött felületek éles új reszelővel és hántolóval előmunkálhatók, és durva, majd finom szemcsés csiszolóvászonnal utána munkálhatók. Arra ügyeljünk, hogy a csiszoláskor lehetőleg ne érjük el a fonál mélységét. A belső felületeket csak módjával szabad reszelni, csiszolni. Ne feledjük, hogy valójában a belső felület megvastagodott része adja főleg a folt, hajlítással szembeni szilárd tartását.
Csiszolás után.
Az elkészült felületet benzinálló, esetenként hőálló festékkel festhetjük be. Ezzel a módszerrel, már javítottam meg láncfűrész letört fogantyúját, foltoztam be lyukas tartályt. Az első réteg Hammerite ezüstmetál festék felvitele után .
E rögzítés kiválósága annak köszönhető, hogy a két különböző anyag különböző kedvező tulajdonságait egyesíti magában. A fonal képlékenységét, magas szakítószilárdságát, a kétkomponensű ragasztó rugalmasságát, és szívósságát, valamint víz és vegyszerállóságát.
Némi szépítgetés és polírozás után Szerintem megérte azt a néhány órányi törődéssel elvégzett munkát. A tubusokon látszik, hogy alig fogyott el belőle 300 Ft értékű ragasztó. A hozzávaló fonal értéke kb. 40 Ft. Egy gyűszűnyi ezüstmetál festék, kiszereléstől függően legfeljebb 50 Ft-ba kerül. A fennmaradó mintegy kéttenyérnyi
A példának okáért azért ezt a feladatmegoldást szeretném másokkal megosztani, mert a saját műhelyemben ebből a feladatfajtából az elmúlt néhány év során vagy egy tucatot kellet ragasztani, míg a többi kéttucat mind különféle egyedi eset volt. Ezért úgy gondoltam, hogy mivel ez a probléma igen gyakran előfordul, a javítási módszer ismeretéből sokan mások is profitálhatnak.
|
|||||||||||||||||||
|
||||||||||||||||||||