Kellemes olvasgatást!

Pest

Simsonális 2018

2018-07-12: Bács-Kiskun megye
Jelentkezők: 1

Mihu féle Minituning

Mihály Balázs-Mihu   2009-01-21



Minituning

 

 

A cikk a későbbiek során bővülni fog.

Az itt leírtak szimulációkon és valós teszteken alapulnak, ennek ellenére semmilyen felelősséget nem vállalok az elkészült munka eredményességéért (sem teljesítmény, sem megbízhatóság szempontjából), mivel sok függ a jó kivitelezéstől és a helyes beállítástól.

Ez a tuningleírás alapvetően azoknak készült, akik szeretnék kevés munkával érezhetően fürgébbé varázsolni motorjukat (na nem Babettát, meg Gixxert, hanem természetesn Simsont :)). Nem kell hozzá se komoly tapasztalat, se komoly felszerelés. Persze könnyebb, ha van egy multigépünk 1-2 marófejjel, de pusztán reszelővel is kivitelezhető az átalakítás.
Aki az itt leírtakat nem érti, az előbb tájékozódjon a 2t motorok működése és a Simson szerelése témakörökben, ill. utóbbiban szerezzen némi gyakorlatot.
Mielőtt tuningolunk, győződjünk meg róla, hogy a motor megfelelő állapotban van. Ez nem csak azt jelenti, hogy a blokk legyen patent (ideális esetben frissen felújított), hanem jó állapotban legyen a futómű és a fékek!!!

A következőkben leírtak S51-es blokkra vonatkoznak, 50-60ccm-es hengerekhez:

  • A kipufogónyílást fel kell bővíteni 16mm magasra, azaz a persely tetejétől mérve 28mm-re legyen a nyílás felső éle. Ez a méret abban az esetben igaz, ha a dugattyú felső éle eléri a persely tetejét felső holtpontban. Ha nem ez a helyzet, akkor a fennmaradó távolságot adjuk hozzá a 28-hoz, vagy gépműhelyben szedessünk le a henger tetejéből (ha 0,5mm-nél többet kell levenni, akkor a tetejéből 0,5mm-t esztergáltassunk le és a hengertalpból a maradékot).
    A nyílás szélességét növelni kell, mindkét oldalon 1-1mm-t. Elég, ha a felömlők felső éle fölött szélesítjük a nyílást.
    Az előbbi műveleteket úgy hajtsuk végre, hogy a nyílás felső két sarka kb. 4mm-es sugárral le legyen kerekítve (nem szabad sarkosra csinálni, mert nagy mértékben csökkenti a gyűrűk élettartamát, valamint a csörgő gyűrű hangja is elég illúzióromboló). Esetleg kicsit nagyobb lekerekítéssel 60-as és 70-es motor esetén a szélesítés lehet 2-2mm is (41-es furat esetén a nyílás paláston mérhető szélessége – ívhossza – legfeljebb 27mm legyen, 45-ös furat esetén legfeljebb 29).
    A dugattyúszoknyából szívóoldalon "le kell vágni" 3mm-t. Ez azt jelenti, hogy nem kell teljesen levágni a szoknya alját, hanem két oldalt kb. 3-3mm szélességű kis "fület" meg kell hagyni (a fülnél szép íves, egyenletes legyen az átmenet, ahogy a képen is látható).
  • A dugattyú tetejéből két oldalt, a felömlők mellett szép egyenletes átmenettel le kell reszelni 1,2mm-t (követve a felömlők hátralövési szögét, a lehető legkevesebb anyagot eltávolítva). Természetesen lehetne a felömlőket módosítani az előbbi művelet helyett, de ezt senkinek nem ajánlom, amíg nincs megfelelő gyakorlata (szép kivitelezés, szimmetrikus felömlők, vízzel, füsttel, stb. ellenőrizve).
    A képen 10mm szélességű reszelés látható, ehelyett elég kb. 6mm-es szélesség is. Valamint a képen (jobb oldalt) látható sarkos éleket kicsit le kellene kerekíteni. A képért köszönet Vrbovszki Andrásnak.
  • Feltétlenül módosítanunk kell a kipufogót. Alap esetben teljesen megfelelő egy igazi gyári "B-s" cső, vagy egy utángyártott MZA-s (a lényeg, hogy legyen benne egy kúp, pontosabban egy konfúzor, ne pedig egy lemez, amin furat(ok) van(nak)). Mindössze annyit kell csinálnunk, hogy a könyök és a dob csatlakozásánál a könyököt megrövidítjük úgy, hogy középvonalon mérve 300mm legyen a hossza (ehhez kb. olyanra kell rövidíteni, hogy még éppen felmegy rá a dob csatlakozó része). Illetve bele kell néznünk a tompítóba is. Ha olyan a tompítóbetét, hogy a 2. furulya belső átmérője csak 10mm, akkor érdemes 2db 8-as furatot fúrni a hátsó lemezre.
    A másik lehetőség, hogy kicsit átalakítjuk a gyári kipufogót. Ehhez N-es, vagy magyar utángyártott, vagy "akármilyen" cső is megfelel. A képen látható módon kell átalakítani. Lesz belül egy konfúzor, ami 240mm hosszú és a diffúzor végétől 120mm-re kezdődik. Ebben bele van dugva egy 240mm hosszú 15-ös belső (!!!) átmérőjű sima falú cső, a végén pedig szintén 15-ös belső átmérővel perforált cső van. Az ábrán a sraffozott részt üveggyapottal kell kitömni. Ezzel a kipufogóval a motor közepes és magas fordulatszámokon erősebb lesz, viszont kis fordulaton némileg gyengébb és túlforogni sem szeret annyira, mint a (rövidített könyökös) gyári cső. Ha nem akarjuk a gyári csőbe rejteni, akkor a bedugott végcsövet el kell hagyni. Helyette lesz egy 100mm hosszú sima falú cső a konfúzor után, majd egy 220mm hosszú tompító (kb. 60-as átmérővel), benne perforált csővel.
    Megjegyzés: a diffúzor (bővülő kúp) hossza 300-320mm szokott lenni (a csatlakozó rész, tehát ahol már kezd bővülni, és a vége között mérve), ha nem ennyi, akkor a "has" hosszát változtassuk az eltérésnek megfelelően (rövidebb konfúzor = hosszabb has és fordítva).
  • Minimális plusz teljesítményt még kicsikarhatunk a gépből, ha növeljük a kompressziót. 50ccm-es motor esetén nem nagyon tudunk mást tenni, minthogy 1,5mm-t leesztergáltatunk a hengerfejből úgy, hogy a préssáv szöge megmaradjon és a préssáv szélén lévő váll 0,6mm magas legyen (tehát le kell venni a fejből 1,5mm-t, majd a préssávot a gyári szög megtartásával annyival beljebb kell esztergálni, hogy 0,6mm-rel "feljebb" kezdődjön, mint a hengerfej alja).
    60-as hengerhez készíteni fogok egy hengerfej tervet, de alapvetően a bolti is használható, ill. a 70-eshez is.
    Egyedi hengerfej ügyben Tujit, ill. Papp Mikit érdemes keresni.

 

Változtatások más motorokhoz:

  • S51, 70ccm: a kipunyílás felső éle 27,5mm-re legyen a persely tetejétől, dugattyú tetejéből 1,5mm-t reszeljünk a felömlők mellett. A módosított kipufogóban 15 helyett 16-os átmérőjű végcső + perforált cső legyen.
  • S50 és turbós blokkok: a kipunyílás felső éle 24,6mm-re legyen a persely tetejétől. Dugattyúszoknyát 2,5mm-rel rövidítsük.

 

Ami még jön (haladóknak):

  • 3 felömlős tuning dugattyún keresztül lélegeztetve.
  • Egyszerű 4 felömlős tuning, ami annyit tud, mint a 3-as, de előbbit lengyel hengerből, utóbbit gyáriból könnyebb megcsinálni, mint a másikat.

 

Kérdésekre a fórum tuning topikjában válaszolok, esetleg e-mailben.


Mihu

A cikk az SKM tulajdona, adatvédelmi szabályzatunk itt található!