Kellemes olvasgatást!

Pest

Vezetékek, saruk, csatlakozók

Dreamer   2009-03-03



Ebben a cikkben a Simson elektromosságával fogunk foglalkozni. No nem bonyolódunk bele a tekercsekbe, elektronikába, más egyéb furfangos dolgokba. Itt kérem az alapokkal kezdjük.
Méghozzá a vezetékekkel, csatlakozókkal, sarukkal, és egyéb más összeköttetéssel kapcsolatos kérdésekkel.

A Simson vezetékrendszere általában 0,75 mm2 keresztmetszetű (kb. 0.9mm átmérőjű) sodrott rézvezetővel és színes műanyag szigeteléssel van szerelve. Ez a keresztmetszet elég kb. 6A áramerősségig. Néhány helyen alkalmaznak vékonyabb (0,5 mm2) vezetékeket, és vastagabbat (főleg önindítós típusoknál) kb. 4 mm2 vastagságban. Ezekre külön nem térek ki.

Az évek során a vezetékek a szigetelés alatt oxidálnak, a csatlakozások átmeneti ellenállásai növekednek. Bizonyos időn túl (~15 év után) érdemes gondolkodni a teljes csere mellett. Manapság már kaphatóak komplett szettek. Azonban akiken van türelme, megfelelő szerszámozottsága, egy kis leleményessége az nyugodtan elkészítheti magának, így az egyedi elképzeléseket is megvalósíthatja. Ebben a cikk fog majd segítséget nyújtani.

Milyen szerszámokkal érdemes hozzákezdeni az átvezetékeléshez/javításhoz?
Az alapok: kombinált, vagy lapos fogó(k), megfelelő méretű csavarhúzók, oldalvágó fogó (oldalcsípő), megfelelően éles kés, vagy tapétavágó, szakadásvizsgáló (pl, házi gyártmány: buzzer, 9V-os elem, csipeszek).
Amivel majdnem profi lehetsz: saruzó fogó, blankoló fogó, pillanatforrasztó páka vagy Weller páka (folyamatos fűtésű), hőlégfúvó, digitális vagy analóg multiméter.

Első pont a vezeték. Sajnos ki kell, hogy ábrándítsak minden kispénzű Simsonost, hogy nem fog olcsón hozzájutni színhelyes vezetékekhez. Talán a komplett készletben színhelyesek a vezetékek, de erről tapasztalatom nincs.

A színhelyes vezeték beszerezhető Németországból, sajnos nem olcsó.
A legjobb vezeték az új vezeték! Megcsinálhatod a kábelköteget egyszínű vezetékből is. Némileg macerás a javítás, lehet segíteni vezeték jelölőkkel is. Pár forintért lehet kapni villanyszerelési anyagokkal foglakozó üzletben (számok és betűk csoportjából áll). Van ragasztható címke is.

Jobban járhatunk, ha sikerül beszerezni különböző színjelölésű legalább 0,75 mm2 keresztmetszetű vezetéket. Ettől nagyobb keresztmetszet felesleges. Ennek a beszerzését, meg lehet próbálni autó-villamossági szaküzletben.

Az újra vezetékeléskor arra kell gondolni, előfordulhat olyan helyzet, hogy nem lesz lehetőség nyugodt körülmények között javítani, ekkor ugyanolyan színű vezetékek között keresgélni elég kellemetlen.

Célszerű követni a gyári vezetékelést. A plusz áramköröket érdemes előre megfontoltan kialakítani. A későbbi bővítés sokkal több vesződséggel jár mintha előre "behúznánk" egy két vezetéket. Lehet gondolni itt utólagos műszerre (fordulatszámmérő, hőmérsékletmérő, más egyéb műszer), első féklámpa kapcsolóra, riasztó vezetékére, üresjárat visszajelzőre is.



Egy speciális vezeték szokott még előfordulni a belső égésű motorok esetén, ez pedig a nagyfeszültségű gyertyakábel. Tudomásom szerint két fajta létezik, ez egyik réz belső vezetővel, a másik fajta pedig szénszálas vezetőkkel van ellátva. Javasolnám a réz vezető alkalmazását. Ez egy speciális szigetelésű vezeték. Mivel a gyújtás nagyfeszültséggel műköködik (kV nagyságrendű), ezért közönséges vezeték nem jó, hiszen a szigetelése nem megfelelő, máshova fog a szikránk megérkezni, mint ahova címeznénk. A megfelelő gyújtás alapkövetelménye a zavartalan működésnek. Ennek egyik legfontosabb eleme a gyújtókábel. Amennyiben nem ismerjük a motoron működő kábelnek a korát, akkor mindenképpen cseréljük ki, mert ezekre is ugyanúgy vonatkozik az öregedés. Ezzel az egyszerű és nem túl költséges művelettel megteszünk egy lépést a megfelelően üzemelő gyújtás felé.



A vezetékek után nagyon fontos a szigetelő cső beszerzése is. Ezt célszerű olyanra választani, ami ellenáll a környezeti viszontagságoknak. Hideg, meleg, nedvesség, üzemanyag, olaj jelenléte. Ezt is célszerű autó-villamossági üzletben megkérdezni. Különböző átmérőben létezik hasított gégecső (7-10mm átmérő). Ezt is érdemes megfontolni! A hol a vezeték kibújik a védőcsőből célszerű szigetelőszalaggal alaposan szigetelni! Ilyet mutat be a következő két kép is!

Végső esetben fel lehet használni különböző méretű zsugorcsöveket is, azonban elég drága mulatság. Ez esetben azonban ne zsugorítsuk rá vezetékekre, hanem maradjon eredeti átmérőben.

Zsugorcsövekről néhány szó:
Különböző átmérőben (1.6mm-32mm) és színben valamint minőségben kaphatóak. Nagyrészt elektronikai üzletben fellelhető, de találkoztam már villanyszerelési anyagokkal foglakozó üzletben is.
Anyaga: Besugárzással térhálósított, hőstabilizált, módosított poliolefin. A térhálósítás révén az anyag olvaszthatatlan, hidegfolyással és feszültségkorrózióval szemben nagymértékben ellenálló. Alkalmazási hőmérséklettartomány: -55 °C-tól +120 °C-ig.
Felhasználás módja: A burkolandó tárgyat elő kell készíteni. Kábelek esetén a kábelköpenyt érdesíteni és zsírtalanítani kell, egyéb tárgyaknál száraz, fémtiszta, zsírtalanított felületet kell biztosítani. Ha jó hővezetésű és nagy hőkapacitású tárgyakra történik a zsugorítás, akkor a felületet ajánlott a zsugorítás megkezdése előtt - a gyors és egyenletes burkolás érdekében 60 - 80 °C-ra előmelegíteni. A sima, hibátlan vágási felületű, méretre vágott csődarabot a burkolandó tárgyra helyezzük, majd célszerűen meleg levegő ráfúvással, középtől a szélek felé a kerület mentén egyenletesen, a teljes zsugorodás végéig melegítjük, a láng, vagy a hőlégfúvó állandó mozgatásával. A jól zsugorított cső, a bevont tárgy alakját követve, annak felületére ráncmentesen ráfeszül. Ehhez a csövet minimálisan 120 °C-ra kell felmelegíteni. A hőátadó közeg hőmérsékletét 200 - 300 °C tartományban célszerű megválasztani. Ajánlott célkészülékek: Hőlégfúvó készülékek hőreflektorral, melegítőszekrények, infrasugárzók, szükségmegoldásként nem szúró-, nem kormozó gázláng.

Ha valamilyen vezetéket sérülés miatt toldani kell, akkor válasszuk a forrasztást, és a zsugorcsővel való szigetelést. Ha több kábelt érint a sérülés, akkor gondoljuk át a csere lehetőségét.



A csatlakozás nagy részénél csúszó sarukat használunk fel. Ezeket angol néven FASTON csatlakozónak hívják. Ezekből létezik szigetelt és szigeteletlen. Valamint figyelni kell a befogadó keresztmetszetére is, mert 6.3mm-es csúszósaru több lépcsőben is létezik.

 

Az, hogy szigeteletlen nem azt jelenti, hogy csupaszon kell hagyni, sőt általában nem is szabad.
A szigetelt csúszó sarukat nem nagyon szoktuk alkalmazni mivel kialakításából adódóan nem lehet megfelelő erővel belepréselni a vezetéket. Ez leginkább hobbira való. A fogó sem kimondottan alkalmas erre.



Gyárilag szigeteletlen csúszó sarukat alkalmaznak, természetesen ezeket külsőleg szigetelni kell!
A saruk mérete a következő lehet: 2.8-4.8-6.3 mm. Leginkább 6.3 sarukra lesz szükségünk. Ezekből létezik réz alapú és ónozott is.

A szigetelőkből is több fajta létezik. Van PVC alapú, mind a anya és apa sarukra különböző méretű kapható. Létezik szilikongumi alapú is. Ezek rugalmasabbak, bár azt tapasztalom, hogy jobban megviselik az időjárás viszontagságai. Lehetséges zsugorcsővel is szigetelni, de ez nem annyira elegáns, és elég lassú.

 

A saruzás menete a következő, példa egy 6.3mm-es sarura:
Vezeték megfelelő hosszú blankolása. Ez ~5-7mm hosszan javasolt.

Ezek után a szigetelés felhúzása.

Csúszó saru a fogóba való helyezése.

Vezeték betolása, sajtolás.

A szereléséhez megfelelő saruzó fogóra van szükség. Ez megfelelő nyomatékkal fogja rápréselni a vezetékre a sarut. Ekkor általában kézzel nem eltávolítható.
Abban az esetben, ha nincs saruzó fogónk, semmiképpen ne kísérletezzünk normál fogóval. Az életben sem fogjuk tudni a megfelelő erővel préselni. Ebben az esetben célra vezető lehet a forrasztás. Ebben az esetben azonban minden esetben gondoskodni kell a vezeték tehermentesítéséről (pl. zsugorcsővel). A gyakorlatban el szokták mondani, hogy a forrasztott kötések gépjárművek esetén a rezgések miatt fokozattan törékenyek. Ha zsugorcsövezünk, akkor megfelelően tartós lehet.



El kell mondani, hogy forrasztással nagyon meghosszítjuk a munkát.

A kondenzátornál, megszakítónál, gyújtótrafónál, testelés elkészítésénél szükségünk lehet szemes sarura is. Méretükben 3.7-6.4 közöttit szoktunk használni.
Figyelem! A befogadó vezeték méretét itt figyelni kell, ugyanis itt több lépcső lehetséges! Elég nehéz egy 2.5 mm2-es vezeték befogadására alkalmas saruba beforrasztani egy 0.75 mm2-es vezetéket. Anyaga szerint réz és ónozott. Megvásárolható saruzó fogóval préselhető is. Itt is elsősorban a préselésre kell törekedni, amennyiben nem lehetséges akkor célszerű forrasztani és zsugorcsövezni!



Sallay György így saruz (szemest):

 

Ebből is lehet szigetelt változatot beszerezni, de inkább ez szintén a hobby kategória.
Tippként elmondom, hogy mindenképpen célszerű a motorblokkot, és a vázat egy kábellel összekötni. Ilyenkor is szemes saruval dolgozhatunk.

A Simsonok esetén általában a légszűrőházban van egy csomópont (robogóknál pedig a motorblokk felett van kialakítva). Ezeket a csomópontokat összekötőkkel valósítják meg. Ezek az összekötők tulajdonképpen 6.3mm-es csúszósaruk aljzatai. A Simson esetében ezek kis ügyességgel szétszerelhetők, variálhatók. Ha jobban megfigyeljük ezeket a sarukat, akkor láthatjuk, hogy vannak olyan pontok amelyek csak az ellen oldallal képeznek villamos csatlakozást, de létezik olyan is, ami csoportba kapcsolt, magyarán négy kivezetés képez egy villamos potenciált. Ha több négyes blokkra van szükség, akkor szét lehet őket pattintani, és két csatlakozó felhasználásával akár több pontot is létre lehet hozni.

 



Amennyiben nem áll rendelkezésünkre ilyen csatlakozó szintén autó-villamossági szaküzletben lehet vásárolni sarus vezeték összekötőket. Hasonló módon vannak sarus elosztók is.



A motorkerékpárunk működésének alapvető feltétele a megfelelően működő elektromos rendszer. A vezetékekre és csatlakozásokra fordított idő busásan megtérül majd akkor ha üzembiztosan működő motorunkkal sok-sok utat teszünk meg hibamentesen.



Mindenkit buzdítok arra, hogy a hamar szabaduljunk meg bizonytalan, szigetelőszalagos, bizonytalan csatlakozásokkal ellátott vezetékrendszertől, és a cikkben leírt javaslatok alapján végezzük a teljes felújítást.

Sok sikert, jó munkát kíván: Dreamer

2009.02.23

A cikk az SKM tulajdona, adatvédelmi szabályzatunk itt található!