Kellemes olvasgatást!

Pest

Simson S50N E85-tel, azaz a

Fellegi Sándor   2009-07-05



Észrevettem, hogy Szirmabesenyőnél lehet E85-öt tankolni. Jóval olcsóbb a benzinnél, és a tesztelés során még számos előnyös tulajdonságot tapasztaltam.
Mi az E85? Benzin+etilalkohol. 85% etilalkohol, 15% benzin.
Mivel az alkoholnak és benzinnek sok eltérő tulajdonsága van, ezért a Simsont egy kicsit át kell alakítani, és rendbe kell tenni a benzintanktól kezdve a dugattyúig.
Mivel az etilalkohol erősebb oldószer a benzinnél, kioldja a benzintankból, benzincsőből azt a sok koszt, amit a benzin nem oldott ki. Javasolt a benzintank leszerelése, kiürítése. Ezek után töltsünk bele kb. 1 liter E85-öt, zárjuk le, hagyjuk ázni egy fél napig, időnként, kb. óránként rázzuk meg jó alaposan.
Amíg ázik a benzintank, addig szereljük le a karburátort. A karburátor úszóházát vegyük le, és ami csak kivehető, áztassuk E85-be. A súbert, súbertűt és a szivatót is.
Ezután vegyük le a hengerfejet. Szabadítsuk meg az összes koromtól a dugattyút és az égésteret is.
Ezek lennének az első lépések. Hogy miért kell mindezt megcsinálni? Nos, nekem rengeteg bosszúságot okozott hogy csak úgy átálltam E85-re. 200km-ig nem volt gond, aztán kilométerenként gyertyazárlat, néha teljesítményesés erős füstöléssel.
A füstölést, gyengülést a benzintankból kioldódott olajos üledék okozta, a gyertyazárlatokat pedig a hengerfejről, dugattyúról leégő korom, ami becsapódott a gyertya elektródái közé. Miután megtörtént az alapos pucolás, jöhet az átállás. Az első problémát az olaj okozza. A hagyományos 1:50-es keverékből sajnos kicsapódik az olaj egy része. Próbálgattam egy kémcsőben, hogy mennyi az az olajmennyiség, ami még nem csapódik ki. 1:83 oldásnál nem történt kicsapódás. ( MOL, Dinamic Sprint 2T )
Hogy kevés olaj kerül a keverékbe, az nem fog gondot okozni a kenésnél, ugyanis emelni kell a súbertűn is, így kapni fog elég olajat. Nálam a súbertű most a 4. rovátkában van. Ha a 3. rovátkában van, akkor is megy a motor rendesen, csak a hidegindítás nehéz úgy. Alapjárati melléklevegőből kevesebb kell neki, nálam egy fél fordulatot kellett beljebb tekernem.
A szakirodalom szerint az E85-höz nagyobb előgyújtást kell adni. Én tekergettem 1.2-2.2 mm-ig és gyakorlatilag semmi változást nem tapasztaltam a motor működésében, csak annyit, hogy nagyobb előgyújtásnál jobban melegszik. A gyújtást 1.3-on hagytam, így melegszik legkevésbé a motor. Ha a gyújtással nincs gond, szerintem nem szükségszerű piszkálni. A gyertyahézagot csökkentsük 0.2 mm-re. Mivel az etilalkohol vezeti az áramot, nagyobb gyertyahézaggal rángat a motor, kis fordulaton kihagyogat a gyújtás.
Az üzemanyag-adalékokat pedig felejtsük el. A FIMOL az E85-ben csak nagyon kis mértékben oldódik, a többi része rögösen kicsapódik, porként leül az üzemanyag aljára. Az STP ólompótló adalék pedig tejszerű emulzióvá alakítja az egész keveréket, kicsapja az olajat. A végén összegzem tapasztalataimat az E85-tel kapcsolatban:

Pozitív tulajdonságok:
- olcsó
- tisztán ég, nem kormozza a hengerfejet, dugattyút
- tiszta marad az üzemanyag ellátó rendszer, nem keletkezik lerakódás
- környezetbarát, nem büdös a füstje


Negatív tulajdonságok:
- A hidegindítás sok esetben nehézkes.
- párás levegőben vizesedik
- többet fogyaszt, sűrűbben kell tankolni (de így is olcsóbbra jön ki)
- kevés E85 kút van (még), hosszabb túrákra tartalékot kell vinni kannában.


Ennyi lenne összességében. Balesetmentes motorozást és olcsó szeszt!

Képek később lesznek feltéve!

Fellegi Sándor, Putnok.

A cikk az SKM tulajdona, adatvédelmi szabályzatunk itt található!