Kellemes olvasgatást!

Pest

Elvesztettük egy klubtársunkat!

2014-08-14

Beszámoló:
"5.Borsodi Simsonos Találkozó!"

Borsod-Abaúj- Zemplén megye, 2014-08-12

Így láttam - Simsonális 2014 videó

Budapest, 2014-08-01

Simsonális 2014 - Felvonulás videó

Budapest, 2014-07-24

Tegyük át a Simsonálist? Azaz kulisszatitkok, hogy hogyan készülünk a rendezvényre.

Budapest, 2014-07-20

4.fokozat beépítés

Molnár Gábor   2002-09-19



A Simson S 51 N H, az S 51 B, valamint az 531 tipusú motorral szerelt SCHWALBE háromfokozatú váltója alakitható át négysebességesre.

A négyfokozatú váltó több fajtája közül választhatunk attól függoen, hogy járművünket milyen körülmények között akarjuk használni. Más áttételű váltót célszerű beszerelni a rendszámos, két személyt is szállitó, netán rossz terepviszonyok között használatos motorkerékpárba és mást a rendszeresen egy személlyel, sik úton közlekedo járműbe. Természetesen a 70 cm3-re átalakitott Simsonoknak egy harmadik fajta áttételezésű váltó felel meg...

Ezek figyelembevételével vegyük sorba a lehetoségeket.
1. Kétszemélyes, vagy nehéz terepviszonyok közötti használatra a gyári 4 sebességes váltó ideális.

2. Sik, jó utakon, kizárólag egy személyt szállitó motorba hosszabb végáttételű váltómű való. Ennek beépitésével a motor főbb tulajdonságai a következők szerint javulnak:

A végsebesség 5-10 km/órával megnő. A motor ugyanazon sebességnél kevesebbet forog, kevesebbet fogyaszt, üzemi zajszintje és kopása csökken. Az utazósebesség nagyobb lesz és a "szétforgatás" veszélye csökken.

3. Az elozőek szerint a 70 cm3-es motorokba hosszú negyedik sebességet érdemes beszerelni annak érdekében, hogy megizmositott motorunkat ki tudjuk használni a jármű gyorsitására. Az ily módon átalakitott 50 cm3-es motorkerékpár a maga 5,5 LE-jével és a gyári elso három fokozattal igen temperamentumos, a hosszú áttételu negyedik fokozatban pedig igen gyors is lesz.

A fenti kiválasztási útmutatás a közúti közlekedésre érvényes. A versenycélra használt motorkerékpárba más szempontok szerint szoktunk áttételt választani. Itt általában a nagymértékben megemelt fordulatszám miatt a zártabb gyári áttételu váltót szoktuk használni és a lánckerék áttételével variálunk a pálya adottságainak megfeleloen.
Mindezek megértéséhez és pontos kivitelezéséhez táblázatot adunk közre a legkedvezobb áttételek kiválasztása érdekében. Ennek segitéségével természetesen a gyári 4 sebességes váltót is átalakithatjuk.
A szétszedett sebességváltót a következok szerint rakjuk össze:


1. Kuplung tengely szerelése.


A kiszerelt tengelyrol levesszük a seeger gyurut majd a levett váltókerekek helyére a kiválasztott áttételu fogaskeréksort tesszük fel. A váltókerekek közé a távtartógyuruket hiánytalanul tegyük vissza. A tengely végére a kis hézagoló alátétet a leesés megakadályozása végett zsirral kell feltapasztani.

2. Lánckeréktengely szerelése.

- A régi lánckeréktengelyre - ha az 3 sebességes - nincs szükségünk. Helyette a 4 sebességes vagyis 12 db 7,2 mm átméroju furatot tartalmazó lánckeréktengelyt használjuk. A tengelyre tegyük fel a 20-as átméroju seeger gyurut, a 20x32x1 méretu csúszótárcsát és helyezzük be a húzóéket. Ezután a megzsirozott golyók behelyezésével együtt rakjuk fel az elso sebesség 44 fogú fogaskerekét, majd a 24x35x1 mm-es csúszótárcsát. Sorrendben rakjuk tovább a kiválasztott fogaskeréksort a csúszótárcsákkal felváltva. Végül tegyük fel a 24x35 mm-es hézagoló tárcsát és a 24 mm-es seeger gyuruvel zárjuk le a sort. A fogaskeréksor tengelyirányú játéka kb 0,1-0,2 mm legyen. Amennyiben a fogaskerekek könnyedén forognak a tengelyen, behelyezhetjük furatába a 2x2 db 4 mm-es reteszelo golyót, majd a zsinórrugóval biztositjuk azt. A zsinórrugó felszerelésénél vigyázzunk, hogy a rugó ne nyomódjon, de ne is nyúljon meg. Célszeru, kúpos felvezeto hüvelyt használni.

A készre szerelt tengelyek beépitése a hagyományos módon történik, különös figyelemmel a tengelyek hosszirányú hézagolására, könnyed futására.

3. A váltódob felszerelése.

A régi 3 sebességes váltódob helyett a 4 sebességeset kell felszerelni a tengelyére úgy, hogy a dob tengely irányú játéka a leheto legkisebb, de max. 0,1 mm legyen. A tengelyvégre kizárólag szoros seeger gyurut szabad csak feltenni, mert a laza gyurut eroltetett váltásoknál a váltódob lelökheti. A váltómu beállitása egyébként megegyezik a 3 sebességesével, de fokozottan ügyeljünk arra, hogy az I. és a IV. sebességi fokozatot is határozottan tudjuk váltani. Esetenként a váltókar csotengelyére szerelt léptetovilla határoló oldalából (jobb oldal) kb 1-1 mm-t le kell köszörülni a léptetés megnövelése érdekében. Az összeszerelt váltóba csak 4 dl GL 60-as hajtómuolajat öntsünk a nivócsavarig, mert a többletolaj úgyis kifolyik a lánckeréktengely végénél.
Ezután következhet a várva-várt próba!



Gyári 3 sebességes

Két személyre, vagy rossz váltó
áttételek terepviszonyokhoz
ajánlott gyári váltó áttételek

Kuplung

Lánckerék

Kuplung

Lánckerék

tengelyre

z1 = 10
z2 = 17
z3 = 22

Z1 = 44
Z2 = 38
Z3 = 34

z1 = 10
z2 = 16
z3 = 19
z4 = 22

Z1 = 44
Z2 = 39
Z3 = 36
Z4 = 34

Sik útra, egy személyhez
ajánlott áttételek

70 cm3-es motorhoz
ajánlott áttételek

Kuplung

Lánckerék

Kuplung

Lánckerék

tengelyre

z1 = 10
z2 = 17
z3 = 22
z4=24v25

Z1 = 44
Z2 = 38
Z3 = 34
Z4=32v31

z1 = 10
z2 = 17
z3 = 22
z4=26

Z1 = 44
Z2 = 38
Z3 = 34
Z4=30


Munkájához sok sikert és balesetmentes motorozást kivánunk!

A cikk az SKM tulajdona, adatvédelmi szabályzatunk itt található!