Üdvözlünk a Simson Klub Magyarország Fórumában!

Pest

Türelem, a Fórum témák töltődnek...

Lezárt topikok:

Ajka

Budapest

Debrecen

Eger

Kaposvár

Kecskemét

Keszthely

Makó

Mezőkövesd

Miskolc

Mosonmagyaróvár

Nyíregyháza

Szekszárd

Szombathely

Fórum

A Simson Klub Magyarország azért hozta létre ezt a fórumot, hogy itt megoszthassátok egymással szerelési tapasztalataitokat, tanácsokat kérhessetek, vagy csak egyszerűen elmesélhessétek élményeiteket, a megfelelő topicban.

    A fórum szabályzata:
  • A fórumba csak regisztrált tagjaink írhatnak. Regisztráció itt.
  • A fórumban nem adhatsz fel hirdetéseket, arra az adok-veszek rovat való.
  • Nem írhatod be ugyanazt a hozzászólást több topicba is.
  • A javítási kérdéseket NE a törzsasztalon tedd fel!
  • Köteles vagy a saját, valódi, teljes neved megadni, adatmódosítás itt.
  • Nem használhatsz obszcén, bárkit is vallási meggyőződésében sértő, faji megkülönböztetésre negatívan utaló szavakat, mondatokat.
  • A fórumot nem használhatod politikai célokra, szervezkedésre, (a klubos rendezvények szervezésén kívül) nem végezhetsz bomlasztó tevékenységet a klub- és pártoló tagokkal szemben.
  • Figyelem! Minden hozzászóláskor az aktuális IP címed mentésre kerül. Ezt azért vezettük be, hogy jól gondolja meg minden nevét felvállalni nem képes fórumozó, amit mond.

Amennyiben a fenti szabályokat megszeged, hozzászólásodat a moderátorok törölhetik, súlyosabb esetben megvonhatják hozzáférésedet honlaphoz.


Csak akkor tudsz hozzászólni, ha be vagy jelentkezve!

182382 - 182353 | 182352 - 182323 | 182322 - 182293 | 182292 - 182247 | 182246 - 182217 | 182216 - 182187 | 182186 - 182157

182292: Horváth Miklós -MIKI- 2018-11-05 21:17:47

A hengerfúrógépemen egy teljesen sima külsejű motor van. Értsd semmi hűtőborda, vagy ventilátor nincsen rajta. Kb. húsz perc, mire átér egy hengeren egy fogással. De egy fogásból nem lehet egy hengert megfúrni. Szóval félelmetesen melegnek tűnt. Tettem rá egy külső ventilátort, saját motorral. Vagy húsz éve. Azóta is így használom.
előzmény: (182291) Fehér Ferenc

182291: Fehér Ferenc 2018-11-05 18:48:36

Megpróbálok együtt élni vele. :) Teszek rá valami ventilátort.
előzmény: (182289) Lengyel László

182290: Lippai Kristóf 2018-11-05 17:45:28

Üdv!
Bocsánat, hogy eltérek az előző témától, vissza az enyémhez.
Még mindig nem indul a motor. Akárhogyan van beállítva a gyújtás és a karburátor. Néha pöffen párat, szinte majdnem beindul, de mégsem. Főtengely szimmeringet, mint írtam, cseréltem. Egyéb ötletek? Valaki azt írta, nem tudom, hogy itt írta-e az illető, hogy lendkereket cseréljek vagy delejezzek. Ez is lehet hibaforrás? Benzint kap a motor, és be is röffen párat, ezek szerint szikra is van. Kompresszióval nincs gond, mert pár hónapja beindult ezzel a hengerrel. Kérem, segítsetek!

182289: Lengyel László -llax- 2018-11-05 17:36:23

Akkor a tekercsek sorrendje és kezdetek-végek egymáshoz kötése elvben jó. Kizárólag delta kötésűnél: szóba jöhet még a lassú-gyors táplálási irány felcserélése.
(Az 50-60 fok egyébként nem vészes.)
előzmény: (182288) Fehér Ferenc

182288: Fehér Ferenc 2018-11-05 17:16:29

Alacsony fordulaton a be nem kötött vezetékek egymáshoz képest 188-192Volt.
A nullához képes 107,110,113 Volt.

Magas fordulaton áramfelvétel fázisonként 1,5-1,6A.
A hat vezeték a nullához 230, 230, 230, és 13, 10, 10 Volt.
előzmény: (182287) Lengyel László

182287: Lengyel László -llax- 2018-11-05 00:21:53

Az YY a nagy fordulatú mód. A méréseket csináld meg ha tudod, az árammérést YY, a a szabad vezetékek közötti feszültség mérést Y vagy delta (azaz lassú) módban. Ha esetleg tekercs lenne elkötve ekkor kiderülne.

(A lakatfogó mindegy milyen és mennyire pontos: csak a különbség számít és annak sem a pontos értéke, hanem csak az arányok.)
előzmény: (182286) Fehér Ferenc

182286: Fehér Ferenc 2018-11-04 23:34:01

Ez a melegedés nem lehet a sok ki-be kacsolástól? Mondjuk a YY-ban gyengeségre még nem magyarázat.

182285: Lengyel László -llax- 2018-11-04 23:18:15

A delta kötésű fele fordulaton is tudja azt a nyomatékot, amit teljes fordulaton, így fúróhoz ez a Te esetedben jobb. Az Y/YY felezve kevesebb nyomatékot ad, Neked ez pont nem jó, mivel nagy fúrókhoz kell a kisebb sebesség.
Az egyedüli kérdőjel, milyen teljesítmény hozható ki abból a 700-800W-os motorból Dahlander-nek átalakítva.
De ha elmondod a tekercselőnek mit is szeretnél, úgy csinálja, hogy jó legyen :)
előzmény: (182281) Horváth Miklós

182284: Horváth Miklós -MIKI- 2018-11-04 23:15:55

Így már majdnem egyszerű, persze kell hozzá az is, amit Laci mondott.
előzmény: (182283) Fehér Ferenc

182283: Fehér Ferenc 2018-11-04 23:04:34

előzmény: (182276) Lengyel László

182282: Fehér Ferenc 2018-11-04 23:01:48

Nem hagynám ki.
előzmény: (182273) Horváth Miklós

182281: Horváth Miklós -MIKI- 2018-11-04 22:54:12

Szóval tényleg elegánsnak tűnik dolog, hogy csak egy kapcsolás, és már más is a fordulat, de sok benne a kérdőjel. 700-800W-os motorból lenne tekercselve, akkor az elvileg még éppen elég lehetne, mert gyári motorja olyan 400W körül van. De gondolom át kellene variálnom az ékszíjtárcsákat is, mert nekem az kellene, hogy legyen a gépen a jelenleginél lassabb fordulat, a nagyobb fúrókhoz. Gondolom a Dahlander meg tudna 2800-at és 1440-et. A mostani 1440-es, tehát ott lennék ahol volta, csak nem kellene ékszíjat átrakni a nagyobb fordulatért, ami szintén kell a vékony fúrókhoz.
Már gondolkodtam az ékszíjvariátoron is, de az meg nagy helyet foglalna a gép tetején.
előzmény: (182279) Lengyel László

182280: Fehér Ferenc 2018-11-04 22:49:23

Meg van még a négyzetes nyomatékkal.
http://technologieelkhalil.blogspot.com/2016/02/moteurelectrique.html
előzmény: (182277) Lengyel László

182279: Lengyel László -llax- 2018-11-04 22:44:10

Van az olcsóbban is. De tovább keresgélve talán még olcsóbban is.

Fúrógépre a legkisebbek is elegendőek.
előzmény: (182278) Horváth Miklós

182278: Horváth Miklós -MIKI- 2018-11-04 22:35:27

Szóval kell hozzá egy huszon ezres kapcsoló, ami hosszú, hogy alig lehet elhelyezni a gépen. Már nem is annyira szimpatikus.
előzmény: (182276) Lengyel László

182277: Lengyel László -llax- 2018-11-04 22:35:26

Most nézem jobban azt a csillag-csillag módot, bekötés, működtetés szempontjából ugyanaz, mint a delta-csillag, csak itt a teljesítmény aránya más, a kisebb fordulatnál a inkább fele, mint 2/3 közeli.
előzmény: (182265) Fehér Ferenc

182276: Lengyel László -llax- 2018-11-04 22:30:05

Ez teljesen más, a klasszikus csillag-delta átkapcsolással semmilyen módon nem keverendő, bekötés szempontjából sincs sok köze ahhoz. Sőt, ha két fokozatban akarsz indítani, akkor itt delta-csillag lenne a sorrend.
Delta a kisebb teljesítmény (kicsivel 2/3 alatt) és fele fordulat.

Deltába nem is kell kapcsolnod, mert legtöbb alapból abba van kötve. Csak a megfelelő 3 kivezetésen megtáplálod és megy.
Csillagba kapcsolásnál viszont azt a 3 kivezetést kell összezárnod, amin deltában tápláltad és a másik három (deltában szabad) kivezetésen táplálod.
előzmény: (182275) Horváth Miklós

182275: Horváth Miklós -MIKI- 2018-11-04 22:22:34

Ezekhez milyen kapcsoló kell? Csillag /delta? Azzal változtatja a fordulatot? De akkor eleve az egyik fordulaton indul, és onnan vált át a másikra. Szóval akkor gondolom mégse.
előzmény: (182274) Lengyel László

182274: Lengyel László -llax- 2018-11-04 22:19:35

Igen is, meg nem is :) Ha egyszer megcsinálta, kösse jól össze a tekercsvégeket, egyértelműen jelölje a kivezetéseket és akkor nem lesz gond.
előzmény: (182273) Horváth Miklós

182273: Horváth Miklós -MIKI- 2018-11-04 22:13:59

Én meg csak ülök, és figyelek.
Egy ismerősömnek van egy ismerőse, akivel tudna csináltatni egy normál de elpusztult motorból egy Delander motort az asztali fúrógépemre. Baráti áron. Még nem döntöttem. Ennyire macerás dolog ez?

182272: Lengyel László -llax- 2018-11-04 22:13:20

A delta a lassú fokozat. Ekkor a be nem kötött vezetékek között mérj feszültséget, azonosnak kell lenni minden kombinációban.
előzmény: (182271) Fehér Ferenc

182271: Fehér Ferenc 2018-11-04 21:48:41

Szinte csak deltában van használva, ott melegszik. Gépnél csak 3 fázis van nulla nincs.
Van lakatfogó, de elég beteges.
előzmény: (182270) Lengyel László

182270: Lengyel László -llax- 2018-11-04 21:41:06

Ha deltában (kis sebesség) nincs vele semmi baj (melegedés), akkor a motor tekercsei elvben jól vannak bekötve.

Ha van lakatfogód, nagy sebesség módban ellenőrizd fázisonként a felvett áramot és a csillagpont(ba kötött kivezetések) és a nulla között mérj feszültséget. Az áramoknak egyformáknak, a feszültségnek kicsinek kell lennie.
Vagy másképp megközelítve: ha mindegyik kivezetésén mérsz feszültséget a nullához képest, akkor 3 kivezetésen 230V körül, 3 kivezetésen 0V közelében kell mérned. Ha ez teljesül, jók a kontaktok.
előzmény: (182269) Fehér Ferenc

182269: Fehér Ferenc 2018-11-04 21:12:30

Akkor csak a kontaktokat ellenőrizzem?
előzmény: (182268) Lengyel László

182268: Lengyel László -llax- 2018-11-04 20:59:28

A nagy sebesség a csillag. Nézd meg, csillagba kapcsolva érintkezik-e mindhárom csillagba kötendő vezeték a kapcsolóban.
előzmény: (182266) Fehér Ferenc

182267: Lengyel László -llax- 2018-11-04 20:56:09

Ha az összes vezeték szabad, a "szomszédokat" egyszerű megkeresni, ellenállás méréssel. A következő mindig az, ami a legkisebb ellenállásra van. 1 ide, 1 oda, máris megvan a két csoport. A két csoportban az azonos körüljárási irány szerinti szomszédok legyenek azonos színűek (azonos betűt kaphatnak, csak az index változik).

Ha így körbe tudsz rajta menni (mindegyikhez képest találsz következő, azonos ellenállásra lévőt), akkor belül nincs semmi csillagba kötve.
előzmény: (182263) Fehér Ferenc

182266: Fehér Ferenc 2018-11-04 20:55:52

Egyébként a motor működik mindkét fokozatban. A bajom csak annyi vele, hogy nagyobb sebességekben nehezen vagy nem indul el. És 2-3 óra elteltével eléri a 50-60 fokot is. Esztergánál sok a ki be kapcsolás. De azért gondolom úgy tervezték a gépet, hogy egész napos üzemre. Nem csak napi 2 órára.
előzmény: (182264) Lengyel László

182265: Fehér Ferenc 2018-11-04 20:52:13

Innen néztem ezt a belső csillagpontot.
előzmény: (182264) Lengyel László

182264: Lengyel László -llax- 2018-11-04 20:46:56

Dahlander motornál nincs belső csillagpont. Azt kívül hozod létre.

"Nagy" delta: 3 vezetéken táplálod, a másik 3 szabad.
Kettős csillag: az előbbi szabad vezetékeken táplálod, amin korábban tápláltad, azokat összekötöd.
előzmény: (182261) Fehér Ferenc

182263: Fehér Ferenc 2018-11-04 20:46:18

Azokat a rajzokat néztem. Az irányváltó nem lényeg az még a fordulat váltó előtt van.
előzmény: (182262) Gombkötő Attila

182262: Gombkötő Attila -23gt- 2018-11-04 20:43:23

A linken 2 fordulatszámú 3 fázisu motor bekötése a bal oldaln a lassú a jobb oldalon a gyors fordulatszámmal. A te esetedben ezen kívül még van egy irányválókapcsoló is. Az irányváltó bekötés az felcserél 2 fázist. Meg a végén bekötsz a testre egy Zöld/sárgát. ( az nincs a rajzon)
előzmény: (182261) Fehér Ferenc

182261: Fehér Ferenc 2018-11-04 20:26:17

A motoron nincs jelölés. 6 kivezetés van akkor belső csillagpontos. A linken valami más jön be.
előzmény: (182260) Gombkötő Attila

182260: Gombkötő Attila -23gt- 2018-11-04 20:26:57

A képen láthatod a jó bekötést. A motor kapocsdeknin ott lesznek a jelölések. ha nincsenek jelek akkor egy ellenállásmérővel kikeresed melyik tekercsvégek felelnek meg az ábrán levő jelöléseknek. dahlander A sorkapocson is lehetnek jelülések
előzmény: (182259) Fehér Ferenc

182259: Fehér Ferenc 2018-11-03 23:46:07

Hogy lehetne leellenőrizni ennek a motornak a bekötését?



182258: Lengyel László -llax- 2018-11-03 11:33:33

Ahhoz kell igazodnod, ha a trafót megterheled. Tehát a terhelés látszólagos teljesítménye ne lépje túl a trafóra írt "VA" értéket.

Ha pl. van egy 100W-os kisfesz. aszinkron motorod, aminek 0,8 körüli cos fi-je van, akkor ahhoz min. 125VA trafó kell. Ilyen terhelésnél a trafó hatásfoka is elmarad a névlegestől. Nem egyedül alakítja hővé a különbözetet, hanem a teljes átviteli lánc közted és Paks között - persze ez sem teljesen igaz így, mert a hálózaton akad némi kapacitív terhelés is, csak kevesebb mint induktív, az részben kompenzál.

Ugyanaz a 125VA trafó rezisztív jellegű terheléssel (pl. izzólámpa, fűtőbetét) 125W-ig terhelhető.
előzmény: (182257) Fehér Ferenc

182257: Fehér Ferenc 2018-11-03 09:13:59

Csak azért kérdeztem mert trafókon VA látok.
előzmény: (182255) Lengyel László

182256: Reiter Tamás -Reiti- 2018-11-03 01:26:11

"Gyújtást már 2x leszedtem és helyesen beállítottam."
"Állítottam a megszakítóhézagon"

:O
előzmény: (182251) Lippai Kristóf

182255: Lengyel László -llax- 2018-11-03 01:04:00

Ami Nálad VA, abból Pakson, a gőzturbina és a generátor közötti tengelyen mech. teljesítményt mérve már W lesz :)
előzmény: (182254) Fehér Ferenc

182254: Fehér Ferenc 2018-11-03 00:43:54

Köszönöm! :)
előzmény: (182253) Lengyel László

182253: Lengyel László -llax- 2018-11-02 23:57:20

A VA a látszólagos, a W a hatásos teljesítmény.
előzmény: (182252) Fehér Ferenc

182252: Fehér Ferenc 2018-11-02 23:50:17

Hogy van ez a VA és Watt?

182251: Lippai Kristóf 2018-11-02 12:43:50

Állítottam a megszakítóhézagon és csökkentettem a gyertyahézagon. A szikra kicsi és kék színű. Ugyanúgy csak röffen párat. Nem kell sok neki, hogy beinduljon.

182250: Reiter Tamás -Reiti- 2018-11-01 15:20:16

Ilyenkor a hiba a gyújtásban keresendő.
Nem indulhat mert nincs szikra.

Ha minden jó és jól is van beállítva akkor a mágnes gyenge.
Csökkentsd a gyertyahézagot. Nem az a megoldás, de segít...
előzmény: (182248) Lippai Kristóf

182249: Reiter Tamás -Reiti- 2018-11-01 15:11:49

Így van ahogy mondod... ;)
előzmény: (182246) Sallay György

182248: Lippai Kristóf 2018-11-01 11:00:11

Levettem a gyertyapipát, és úgy 8mm messzire tettem a hengertől és úgy próbálkoztam. De úgy nem ad szikrát, csak ha teljesen vagy 3-4 mm-re teszem a gyújtókábelt. Ilyenkor mi a teendő? Emiatt nem indulhat?

182247: Sallay György -skac- 2018-11-01 09:48:48

De gondolatébresztő a felvetés, mert érdekességképpen jó lenne tudni mennyi egy simson gyújtás teljesítménye, értve ezalatt, hogy az a 4 kV ami a gyári könyv szerint kialakul üzemi nyomásnál, a gyújtás pillanatában, hány mA-t nyom. Ebből már kiszámolható lenne a teljesítmény, saccra azt sem tudom, eléri-e az 1 W-ot..
Nagy vonalakban 1 mA lenne 4 W.
előzmény: (182245)

182382 - 182353 | 182352 - 182323 | 182322 - 182293 | 182292 - 182247 | 182246 - 182217 | 182216 - 182187 | 182186 - 182157