Események, Rendezvények:

Pest

Habichtot ekecsülünk
2007-06-09

Ekecsülés
(Nyáridéző a Somogyi Betjároknál, azaz amikor Emzoli ittennék vó't)

I.

Június 9-én egy kis szakszerű szerelésre invitáltam a Somogyi Betjárokat. Elérkezettnek láttam az időt, hogy a Hibridből kicsalogassam a Star blokkot, és egy alapos felújítást végezzek rajta. A főtengelyt már előzőleg felújíttattam a Kacsó Gépműhelyben, ezt a henger fúrása követte. A hengert a karburátorral összekötő szívócsonkot is meghegeszttettem, vettem minőségi simmeringeket, INA felső tűgörgőt, speciális hézagoló lemezeket, C3-as amerikás főtengelycsapágyakat (a FAG boltban megfeledkeztek a rendelésemről) saját kezűleg vágtam ki a tömítéseket, és Suhi is kipolírozta a dekliket, nem is akárhogy. Már csak össze kellett rakni a jószágot. Erre a precíziós műveletre kértem meg Tiby bácsit, aki hozott magával mindenféle célszerszámot (hőgomba, stb.) és Johny bácsit.

Ezen az akción részt vett Purczi úr, akit elkísért édesapja, Balatonboglárról. Purczi úr a Krumplitól vásárolt, és azóta nagyjából helyrehozott "Átok" nevű géppel érkezett. Aztán jött még Denny, az új 20 ezer forintért vett piros tűzgolyójával, majd Bereknyei Jani és öccse is tiszteletüket tették.

Tiby bácsi a legnagyobb körültekintéssel és szakértelemmel előbb átvizsgált minden alkatrészt, főleg a főtengelyt, a hengert, a tömítő felöletek állapotát, a csapágyakat, fogaskerekeket. A hengeren kívül szinte mindenben talált valami egészen apró, de mégis csak kifogásolni valót. Johny bácsi egyetértő tanácstalansággal hümmögött hozzá. :)

Legelőször a bal blokkfélbe rakta be a főtengelycsapágyakat. Ehhez hőlégfúvót használt, illetve már előző este szólt, hogy a csapágyakat tegyem be a fagyasztószekrénybe. Aztán ugyan ez a művelet a jobb oldali blokkfélen is. Követte a műveletsort a főtengely berakása a bal oldali részbe. Ehhez a gázrezsón felmelegítettük a hőgombát. Minden ment, mint ahogy az a nagykönyvben írva vagyon. Miután a sonka és a forgattyúsház távolságát kihézagolta Tiby bácsi, Johny bácsi következett, aki összeállította a váltót és az indítószerkezetet.

Ezalatt Tiby bácsi hasznos tanácsokkal látta el a Yan-Chee motorját szakértő fiatalokat. Semmi egyéb baja nem volt a gépnek, mindössze annyi, hogy előző nap Yan-Chee megkergette egy kicsit a gépet, olyan 100 körül és azóta ciceregve fütyül benne valami. Szerintem a turbó feltöltő :, de mégsem lehet az, mert a legkisebb fordulaton is hallatja ezt a jelenséget, másrészt nincs benne turbófeltöltő. Így lehetőségként maradt a membrán, vagy a simmering. A probléma nem oldódott meg, de végül is nem tragédia, mert a gép teljesítménye ettől mit sem csökkent.

Amikor Johny bácsi végzett a váltó összerakásával, a 2 öreg, 2 tuskóra támasztván a cuccost, összehúzta a blokkot. A tömítést előtte jól bezsíroztatta velem Tiby bácsi. Semmiféle speciális tömítő pasztát nem használtunk. Egyrészt, mert ami volt, az beszáradt, másrészt Tiby bácsi a zsírra esküszik. (Csöpög is belőle az olaj rendesen. :) )

Következett a kisfogaskerék, majd a kuplungszerkezet helyreillesztése. A kuplung új lamellákat kapott, kicsit szorosan illeszkedtek be a helyükre. A dugattyú is a helyére került, amire a gyűrűket Denny mókulta föl. Előtte egy kicsit reszelni kellett a dugó belső részéből, mivel azt akartuk, hogy a hézagolók is oda férjenek. Ezek a hézagoló lemezek egyébként hullámos rugóacél alátétből készültek egyengetés és némi reszelést követően. Tiby bácsi találmánya ez. Az biztos, hogy nem kopnak el párszáz kilométer alatt, mint a gagyi, bádogból való utángyártott. Csak Krumpli képes eme alkatrész rendkívül gyors amortizálására. :)

Felkerült a jól beolajozott henger, a hengerfej, végül a kuplung felöli, Suhi által polírozott dekli, szintén bezsírozott tömítéssel. Alapvetően összeállt a blokk. Purczi úr és édesapja pallérozta elméjét, sok szakszerű fogást és szerszámot ismertek meg, ugyan úgy Denny is. Purczi úrék délben elmentek, majd lassan a többiek is. Egy hétre egyedül maradtam a Star blokkal.

Ezen kis írás folytatódni fog "A Somogyi Betjárok veterán börzére mennek" címmel egy következő beszámolóban!


Üdvözlettel... Jó gyújtást!

Szabó Tamás (Indy)